Meestal werken we samen met reclamebureaus, maar soms werken we direct met een merk samen. Recent was dat bijvoorbeeld Besured (de zorgverzekeraar voor studenten en young professionals). Zij vroegen ons om een TVC te ontwikkelen.

We kregen hierbij de kans zelf (een deel van) het concept te ontwikkelen. Kortom: van concept tot oplevering was Bruut Amsterdam eindverantwoordelijk. Klein detail: om tot oplevering te komen, waren er tien dagen beschikbaar. We besloten hier heel even over na te denken.

Tien dagen van concept tot oplevering kan je op z’n minst een uitdaging noemen. Dat nadenken duurde zo’n drie minuten, meer tijd hadden we tenslotte niet. Inmiddels is het resultaat te bewonderen.

In onderstaand (super objectief) interview, kun je lezen hoe regisseur Daan Groot (nieuw bij Bruut Amsterdam én prijswinnend supertalent) het heeft ervaren om in zo’n korte tijd een commercial op te leveren.

Spoiler: hij heeft geen slapeloze nachten gehad. Wel alle zeilen bijgezet.

Bruut Amsterdam: Ha Daan. Vertel, een commercial in tien dagen maken, klinkt een beetje als gekkenwerk toch?
“Toen ik hoorde van dit plan, en besloot om het te doen, ging ik wel even in een overlevingsmodus. Ik had bovendien nóg een productie met Bruut Amsterdam lopen. Toch ben ik onder de indruk van wat er mogelijk is binnen tien dagen. Tien dagen voor alleen pre-productie is wel te doen, maar ook nog concepten, draaien en editten is wel een uitdaging”.

Bruut Amsterdam: Dus, nachten doorgehaald?
“Nee, eigenlijk niet. Ik heb er heel bewust voor gekozen om dat niet te doen. Tien dagen is voor een commercial een soort sprint, maar als je binnen die tien dagen nachten gaat doorhalen, ga je het niet volhouden. Ik was er wel van ‘s ochtends tot ‘s avonds mee bezig. Constant bleef ik het concept doordenken in mijn hoofd”.

Bruut Amsterdam: Maar dat doordenken van het concept, dat doe je toch voor al je producties?
“Zeker! Alleen hier is een klein verschil. Normaal heb ik ruim de tijd om creatieve keuzes even te laten bezinken, maar elke creatieve keuze die je voor dit project maakt, wordt gelijk aan de productie doorgegeven. Een soort trein die doordendert, waarbij geen tijd is om een stapje terug te doen, of om een fout te herstellen. Daarom was ik steeds in onzekerheid of ik wel de juiste keuzes maakte. Zodra ik bedacht had hoeveel locaties ik dacht nodig te hebben, schoof de productie binnen korte tijd een aantal locatie-voorstellen onder mijn neus. Als ik dan toch van gedachten zou hebben veranderd bijvoorbeeld door op meer locaties te willen draaien, had dat wel weer extra werk voor de productie betekent. Daar zit niemand op te wachten in een product van tien dagen”.

Bruut Amsterdam: Oké, je creatieve keuzes gaan dus direct de productie in. Zijn er nog meer grote verschillen tussen tien dagen of tien weken?
“Normaal schrijf ik als regisseur mijn interpretatie van een creatief concept wat al bedacht is. Dit keer heb ik ook actief meegedacht aan het concept. Dat maakt het binnen 10 dagen nog iets moeilijker, maar er staat ook een leuke vrijheid tegen over. Niet alles hoeft met de klant besproken te worden, daar is simpelweg geen tijd voor. Ook zijn de lijntjes tussen mij en de andere partijen veel korter. We konden daardoor tijdens het maken veel sneller schakelen.

Als regisseur was ik vanwege die korte doorlooptijd ook meer betrokken bij de productie. Daardoor ben ik zelf ook een beetje aan het produceren geslagen. Neem bijvoorbeeld de casting: daar ontvang je normaal als regisseur een castingvoorstel voor. Maar vanwege de korte doorlooptijd ben ik zelf gaan casten. Op deze manier konden we snel de acteurs bevestigen, wat belangrijk was vanwege de beschikbare tijd”.

Bruut Amsterdam: Voor herhaling vatbaar, zo’n sprint van tien dagen?
“Het kicken en een leuke uitdaging, maar niet zonder risico. Omdat het eigenlijk een trein is die continu doordendert, is alles afhankelijk van een hele strakke productie. Daardoor is er praktisch geen ruimte voor tegenslagen. En het is alleen voor herhaling vatbaar met een helder concept. Dat maakte het nu ook mogelijk. In de uitvoering was deze commercial best uitdagend, als je kijkt naar de hoeveelheid verschillende situaties en personages, maar door het eenvoudige kapstokje “jongvolwassenen die kampen met liefdesverdriet” konden we gemakkelijk meerdere visuele scènes bedenken. Op deze manier hoefde niet de hele productie in duigen te vallen als er een scène werd geschrapt.

Daarnaast hielp het dat Bruut Amsterdam en ik op in lijn zitten qua stijl. We probeerden gezamenlijk naar een meer gevoelsmatige en esthetische vorm te zoeken om de vrij directe merkboodschap van Besured te communiceren.”

En dat is best goed gelukt, vinden we zelf, en Besured natuurlijk ook! :-)