De wereld verandert en de media veranderen mee. Makers gebruiken nieuwe technologieën en strategieën om hun verhalen bij het publiek te krijgen. De VPRO Gids portretteert in de serie ‘Mediapioniers’ de voorlopers van de moderne media. In de tiende aflevering: Deniz Alkac.

Lees het volledige interview

Je hebt al vijf jaar je eigen bedrijf. Hoe heb je het op deze jonge leeftijd al zo ver geschopt?
‘Op mijn zestiende stopte ik met school en sindsdien ben ik fulltime aan het werk. Mijn moeder is zelf ook ondernemer en stond achter mijn beslissing. Ze zei: “Als je de hele dag bushokjes in elkaar trapte, was het anders geweest.” Maar ik werkte toen al jaren in de media. Op mijn twaalfde richtte ik een internetradiostation op, vervolgens doorliep ik de opleiding van Veronica en op mijn vijftiende werkte ik op de redactie van het nachtprogramma van WNL op NPO Radio 1. Daardoor verwaarloosde ik mijn opleiding, ik ging van tweetalig vwo naar het vmbo. Ik werd gevraagd voor het opleidingstraject van BNN University, maar dat viel tegen. Mijn droom was om de nieuwe Giel Beelen te worden, maar ik mocht alleen maar koffie halen voor Coen en Sander.’

‘Daarom begon ik mijn eigen bedrijf: Bruut Amsterdam. Ik merkte dat mijn kracht lag in het denken in concepten en besloot de overstap te maken naar onlinevideo. Bruut Amsterdam is een soort reclamebureau meets productiemaatschappij. We werken voor bijvoorbeeld RTL en Discovery Channel, maar ook voor merken als Miele, Jumbo en Maybelline. We maken programma’s, webseries en video’s voor een jonge doelgroep op YouTube.’