Relevantie. We adviseren het bij Bruut Amsterdam zo vaak dat je het bijna prediken kan noemen. Wie wel eens bij een brainstorm met ons heeft aangeschoven, kent de de belangrijkste vraag: wáár kijkt deze persoon dit én waarom?

Tijdens mijn bezoek aan de mondhygiënist deze ochtend werd mij op het hart gedrukt dat het toch écht wel tijd was voor een elektrische tandenborstel. Ze noemde mijn gebit ‘bijna een klus-huis, maar wel eentje met potentie’. (off topic).

Terwijl ik met mijn mond open op haar stoel lag, raadde mijn mondhygiëniste Oral B aan — en daarmee onderschreef ze de commercials. “Liever vandaag nog dan morgen”, waren haar laatste woorden.

En dus stond ik, omdat mijn gebit me wel iets waard is, maar het inmiddels 15.00 geweest was en Coolblue niet meer dezelfde dag kon leveren, in een analoge winkel. Zo eentje die hypothetisch gevestigd had kunnen zijn in de Bilderdijkstraat, in Amsterdam. En dat was hij trouwens ook. Het was de ‘vernieuwde’ Blokker.

Het schap telde 5 elektrische tandenborstels. Ze waren allemaal uitgestald. Eén van de vijf was voorzien van een Mickey Mouse print, die viel dus af.

Het kopen van een elektrische tandenborstel is moeilijker dan het lijkt. Zo hebben de nieuwste modellen zelfs een ‘handige’ app die je vertelt welke ‘poets score’ je krijgt (en waar je flink voor betaalt), gaat de ene batterij langer mee dan de ander en verschilt de oplaadtijd ook enorm.

Onder iedere borstel hing een bordje met daarop de USP’s en de prijs. Gek genoeg waren de USP’s iedere keer maar twee bullet points: “poetsbewegingen per minuut” en het aantal “pulsaties”. De vier overgebleven tandenborstels hadden op één na állemaal dezelfde specificaties, maar de prijs schommelde daarentegen tussen de 65 en 170 euro.

Naast het display waarin de borstels stonden uitgestald, stond ook een groot scherm. Door middel van NFC tags die op het showroom model zaten was het daar mogelijk om deze te scannen en op het scherm meer informatie te krijgen. Dit is, denk ik, de vernieuwing waar Blokker all-in op is gegaan.

“Dit scherm zou me vast wel kunnen vertellen waarom er een prijsverschil is van 100,- euro” dacht ik, terwijl ik één voor één de borstels langs het scherm ‘swipete’. Niets bleek minder waar: op het scherm verschenen exact dezelfde twee bulletpoints, maar nu digitaal. Geen reviews, geen uitgebreide specificaties, geen video review, niets. Lettergrootte 45 op een scherm van minimaal 27 inch.

Het was een winkelmedewerker die me erop moest attenderen dat het scherm geen touchscreen was, dus of ik wilde stoppen met het proberen te scrollen.

Gelukkig heeft mijn iPhone wel een touchscreen. En dus ging ik op zoek naar de vier modellen die voor mijn neus stonden: twee van de modellen bleken verouderd, de twee die over bleven, hadden voor mij een te korte accuduur.

En dus maakte ik me uit de voeten. Gelukkig zit er op de Bilderdijk ook nog een BCC. Ik moest immers vandaag nog mijn nieuwe elektrische tandenborstel hebben.

Aangekomen in de BCC bleek de keuze kleiner dan in de Blokker. Maar, nog erger: ik moest het weer doen met de twee zelfde bulletpoints. En dus trok ik opnieuw mijn telefoon om zelf maar op ontdekkingstocht te gaan naar wat meer informatie.

Ik betrapte mezelf erop dat ik inmiddels al twee analoge winkels had bezocht, maar een (en mijn favoriete) webwinkel als kennisinstituut raadpleegde. Zelfs de copy op de website van Coolblue had ik hoger zitten dan de gebrekkige verkoopskills van de winkelmedewerker.

We zijn inmiddels 45 minuten verder. Nadat ik voor de zoveelste keer een tandenborstel op mijn telefoon had opgezocht, deden de cookies zijn werk: terwijl ik in de BCC stond, suggereerde Coolblue de perfecte tandenborstel. Binnen mijn budget, een flinke accu, geen gekke apps: top. En het mooiste, ik had blijkbaar inmiddels zoveel pagina’s bekeken dat ik in aanmerking kwam voor 15% korting.

Ik vraag me af of analoge winkels als Blokker en BCC in deze zware tijden überhaupt weten wanneer en wáárom iemand naar een winkel komt.

70% van de smartphone bezitters zoekt een product op voordat hij of zij deze aanschaft. 92% van deze mensen, die net als ik op zoek zijn naar informatie, schaft uiteindelijk een gerelateerd product aan.

Content en relevantie is daarin alles. En zo eindigde ik uiteindelijk ook met een online aangeschafte tandenborstel. Dan nog maar een nachtje slapen.

Leave a Reply

All rights reserved Salient.