Chaos, alles hens aan dek! Binnenkort verdwijnen de unskippable pre-rolls op YouTube. Opzich niks nieuws: de reclame op een videoband kon vroeger ook doorgespoeld worden en met een beetje handigheid was dit met een dvd-speler ook mogelijk.

Binnenkort kan een pre-roll van 30 seconden nog worden ingekocht, deze wordt alleen skippable na vijf seconden. Dan kun je twee dingen doen: geen pre-roll willen zijn maar de video daarna, of hier je pre-roll op aanpassen.

Die eerste optie prediken wij al vaak genoeg: met een YouTube-strategie. Maar laten we daar nou eens niet over hebben. Voor een campagnematige video kan een pre-roll namelijk wél de oplossing zijn. Maar hoe zorg je dat de kijkers alsnog iets van je merk of boodschap meekrijgen binnen vijf seconden? Onderstaand gesprek is ongeveer hoe deze discussie gevoerd wordt:

Klant: “We moeten het logo in de eerste vijf seconden van de video stoppen want anders zien de kijkers ons merk niet”

Creative: “We moeten het logo niet laten zien in de eerste vijf seconden want dan haken kijkers af”

Meestal gaat zo’n gesprek een tijdje door en belanden klant en bureau in een vicieuze cirkel. De oplossing? Bruut Amsterdam! Maar even serieus: in bovenstaand gesprek hebben klant en creative allebei gelijk. Je kunt namelijk je logo laten zien zonder dat kijkers direct afhaken. Doe dit alleen niet met graphics maar op natuurlijk wijze. Bijvoorbeeld afgebeeld op een product. Dit blijkt uit onderzoek van Google.

Probeer daarnaast een vleugje humor in je video te verwerken: de kans dat je pre-roll verder wordt bekeken stijgt met gebruik van humor aanzienlijk. En dat is het ultieme doel voor een pre-roll: dat deze zo leuk is om naar te kijken, dat deze alsnog wordt afgekeken. Daarnaast werken influencers nog steeds voor pre-rolls: de kans dat de pre-roll wordt afgekeken is groter wanneer een influencer of BN’er op een natuurlijke manier in de pre-roll zit.

Er bestaat geen standaard succesformule, maar wel enkele factoren die bijdragen aan het zo goed mogelijk overbrengen van de boodschap. Ook binnen vijf seconden.