Een video produceren en publiceren met een influencer is een aanvraag die wij regelmatig binnen krijgen. Maar hoe haal je daar het maximale uit, of waarom kun je misschien beter voor een andere vorm kunnen kiezen?

Wil je veel invloed hebben op je video?

Als je een samenwerking met een influencer aangaat, betaal je hem of haar niet om voor jou iets te doen, maar om mét jou iets te doen. Eigenlijk machtig je de influencer om iets voor jou te creëren. Je laat iemand los onder de vlag van joúw merk, en dat kan best lastig zijn. Toch is dat absoluut noodzakelijk voor een effectieve samenwerking.

Voor een influencer zijn fans het belangrijkste wat er is, en als de influencer iets moet zeggen waar hij of zij niet blij van wordt, en iets vertellen wat de fans niet geloven, is de samenwerking geen lang leven beschoren: fans haken af.

Hecht je er waarde aan dat er precies wordt gezegd wat jij hebt bedacht? Dan komt het in veel gevallen meer authentiek over om te werken met een acteur.

Werken met een influencer, dat toch hetzelfde als met een BN’er?

Nee, er zitten fundamentele verschillen in het samenwerken met een influencer versus een BN’er. Een influencer hoeft echter niet altijd beter te werken voor een merk: als merk nog relatief onbekend is en je wilt merkbekendheid creëren, kun je beter met een ‘traditionele BN’er samenwerken, zo blijkt uit onderzoek van Google.

Waar influencers om de hoek komen kijken, is bij het laden van je merk. Is het doel vergroten van merkbekendheid, wil je de waarden van je merk uitdragen, je merkbetrokkenheid verhogen en je merk laden? Dan kun je beter samenwerken met een influencer. Trouwens: wat betreft het creëren van koopintentie, hier scoren bn’ers en influencers gelijk.

Mijn merk is al bekend, is samenwerken met een influencer nu de beste keuze?

Dat hoeft zeker niet zo te zijn. Het is een feit, dat duurzame samenwerkingen met een influencer de beste resultaten bieden voor je merk. Beter dan kortstondige samenwerkingen.

Een duurzame samenwerking kost veel tijd. Je bedenkt namelijk samen met een influencer een campagne/de invulling daarvan: je gaat om tafel zitten en creëert samen het concept, waardoor je meer doet dan alleen product placement. Maar soms is dat niet altijd wat je zoekt. Zo’n samenwerking is namelijk een lang proces, waarbij vertrouwen van beide kanten moeten groeien.

En soms, wil je gewoon snel een nieuw product promoten. In dat geval, kun je beter een pre-roll ontwikkelen die gewoon su-per-goed is (je mag ons altijd bellen), en deze inzetten als advertentie op de kanalen die aansluiten bij je doelgroep.

Want van die pre-rolls weten we bij Bruut Amsterdam dan weer, dat ze werken als een trein en een 50% hogere return on investment opleveren dan een reclame op televisie.

En daarmee komen we weer bij ons aloude punt aan: vergeet die televisie, en maak online video. Maar de boodschap, die wel al vier jaar verkondigen, die is inmiddels wel aangekomen.