Zoek op Google naar de term millennials en je zult weinig positiefs over deze groep vinden. In de VS maken de millennials niet alleen het grootste deel van de bevolking uit, er zijn ook het meeste studies op deze groep losgelaten. Niet zonder reden: als je ‘ons’ als merk voor je weet te winnen, heb je een vaste klant voor jaren. Millennials doen meer dan alleen selfies maken en op clickbait klikken. Nieuw onderzoek schetst een genuanceerd en positief beeld van de millennial.


Meedoen is belangrijker dan winnen. We zijn dankzij smartphones en de rubberen stoeptegel-mentaliteit van onze ouders lui geworden. Althans, dat zegt men. Millennials blijken namelijk meer dan ooit een ondernemende houding te hebben. Als ze iets willen ondernemen of weten, gebruiken ze YouTube als hulpmiddel. In het afgelopen jaar heeft 70% van de millennials het platform gebruikt om iets nieuws te leren of om kennis op te doen. Vergeet de papieren gebruiksaanwijzingen, YouTube it is.

Zo heeft de 27-jarige autodidact Julius Yego YouTube gebruikt om een succesvol Olympisch sporter te worden. Een sporter die vandaag de dag wereldrecords aan de lopende band verbreekt.


‘Wij’ bezoeken dan ook niet alleen YouTube om naar de perfecte leventjes van vloggers te kijken, nee we gaan veel verder. Ruim 47% procent van de millennials gebruikt YouTube om gezondheid te verbeteren of zichzelf beter te voelen wanneer ze down zijn. Het is dan ook geen verrassing dat een aantal succesvolle YouTubers mental-health gurus.

Zo is daar Markiplier die aan de hand van eigen ervaring het stigma rond depressie en bipolaire stoornissen probeert te verbreken. Daarnaast deelt John Greene zijn verhaal rondom zijn angststoornissen.  Dankzij dit soort video’s en creators, geeft 45% van de millennials die YouTube kijken aan, dat ze een verandering in hun levenswijze hebben gemaakt door één of meerdere video’s op YouTube.

Naarmate wij ouder worden, wordt onze koopkracht groter en hebben we daarmee steeds meer invloed. Probeer ons op authentieke wijze voor jouw merk te winnen en je hebt een enorme groep vaste klanten voor het leven. We hebben én gebruiken alleen geen handleiding, we voeren een ingewikkelde taak uit met behulp van YouTube

Zien hoe wij dagelijkse de harten van millennials stelen voor onze merken? Bekijk dan ons werk.