Er is een hele industrie die ervoor zorgt dat we onze telefoon maar niet weg kunnen leggen. Welke technieken worden daarbij precies gebruikt? En hoe beïnvloeden de smartphones onze levens?

Bruut Amsterdam ontwikkelde en produceerde in samenwerking met Etcetera/Daybreak een documentaire serie in opdracht van telecomprovider Ben®: Ben® afklikkliniek.

In zes maandelijkse afleveringen, uitgezonden op YouTube, wordt de invloed van de ‘app-industrie’ blootgelegd.

De serie haakt in op de televisiecommercial van Ben: #afklikken. De televisie-commercial heeft als doel mensen bewust te maken van hoe vaak zij naar hun mobiele telefoon grijpen. In de Ben® afklikkliniek worden de technieken en de psychologie verder uitgediept.

De eerste aflevering, waarin vooral eerst het probleem wordt geschetst, verscheen op 28 maart op de website van Ben. In de vijf volgende afleveringen gaat de presentator, Benten Wijnen, langs bij vijf verschillende extreme subculturen en smartphone gebruikers.

Deniz Alkac, managing director Bruut Amsterdam:
“Het is erg tof dat Etcetera/Daybreak en Ben ons de kans geven om met dit onderwerp aan de slag te gaan. Deze serie gaat oprecht verder dan branded content: we krijgen van zowel Daybreak als Ben alle vrijheid om er iets inhoudelijks van te maken.”