In mijn reeks blogs vertel ik je hoe je het maximale uit je online video kan halen. Want, online gaat dat verder dan de inhoud van de video zelf; dat bleek zo ook al uit mijn blog over de kracht van ‘help content’. Een vaak onderschatte laag in iedere online-videostrategie of zelfs marketing strategie.

We geloven bij Bruut Amsterdam in video’s die zo goed zijn dat je ze nog een keer wil bekijken: video’s die je aandacht verdienen. Maar, dan moeten ze in de eerste plaats wel gevonden én herkend worden.

Een essentieel element om daarvoor te zorgen is een opvallend goede thumbnail.

Zelfs wanneer je een online video met een flink mediabudget weg zet is het raadzaam om aandacht te besteden aan de optimalisatie van de video. Je loopt zo niet alleen geen organisch bereik mis; ook is de thumbnail hét visitekaartje van een video.

Het is belangrijk om, naast de inhoud van de video, goed na te denken over de thumbnail die je maakt. Dit is omdat thumbnails, in combinatie met titels, vaak de grootste doorslag geven bij het al dan niet klikken om een video te bekijken: het is het eerste wat iemand te zien krijgt wanneer hij/zij door (video)zoekresultaten scrolt.

Hoewel je altijd een van de thumbnail-opties kunt kiezen die automatisch door YouTube worden gegenereerd, raden we je altijd ten zeerste aan een aangepaste, zelf opgemaakte thumbnail te uploaden.

Want: een goede thumbnail laat wederom in één oogopslag zien waar een video over gaat – en een still (een plaatje gehaald uit het videofragment) vat dat vaak nog niet het best samen.

Besteed dus tijd aan het creëren van een goede thumbnail om zo als een echte autoriteit tussen de zoekresultaten op te vallen.

Het doel van een goede thumbnail is:

  • Het nauwkeurig weergeven van de inhoud;
  • Het enthousiasmeren van kijkers, zodat de video bekeken wordt;
  • De aandacht trekken van het publiek.

In deze blog geef ik je 4 tips voor het creëren van een opvallend goede thumbnail.

1. Maak oogcontact

Mensen zijn geëvolueerd om oogcontact te detecteren. Daarnaast communiceren mensen grotendeels door emotionele signalen in het gezicht te lezen. Wil je opvallen? Maak dan vooral gebruik van veel expressie en emotie. En zorg vooral dat het witte stipje in de ogen van het personage te zien is; volgens de wetenschap zijn we daar gevoelig voor.

2. Voeg de juiste copy toe

We raden daarnaast aan om gebruik te maken van tekst; laat de tekst in je thumbnail een aanvulling zijn op de titel die je voor de video gebruikt. Zo was de video-titel van deze aflevering van D TOUR voor Discovery Channel ‘MAGISCHE OCHTEND IN CAPPADOCIË 🎈 | D TOUR #13’. Door tekst in je thumbnail terug te laten komen kun je de kijker nóg uitgebreider duiden wat hij of zij kan verwachten in de video.

In het geval van de video voor Maybelline Nederland was de titel ‘Hoe krijg je volle wenkbrauwen? | Maybelline New York Minute’. In de thumbnail kozen we ervoor om hierop met beeld aan te sluiten. Grafisch lieten we het product terugkomen. De kijker wist daardoor in één oogopslag waarschijnlijk wel waar de video over zou gaan.

3. Wees consistent

Consistentie zorg er voor dat kijkers in staat om je video’s snel te identificeren. Consistentie in thumbnails omvat o.a. het kleurenpalet, de lay-out en bijvoorbeeld het lettertype.

Bugs (een klein logo of watermerk) zijn een brandings-element voor thumbnails. Een bug – te zien in het voorbeeld van Apple – zorgt ervoor dat je video’s te onderscheiden zijn van andere afzenders op YouTube. Omdat je publiek de video gemakkelijk als één van jouw kan identificeren, is er meer kans dat er op geklikt wordt.

4. Design voor een klein scherm

In het geval van Jonge Makers, ons YouTube kanaal voor jonge ondernemers, kozen we voor een cinematografische en minimalistische aanpak voor onze korte documentaires. De ‘help-content’ daarentegen was juist opvallend door een oranje te combineren met grote witte titels én een foto van onze experts.

Het merendeel van de weergaven die een thumbnail krijgt vindt plaats op plekken waar de thumbnail enkel klein te zien is; denk aan mobiele apparaten, de kolom met zoekresultaten of de startpagina-feed. Het is dus belangrijk dat deze hiervoor ontworpen is en titels duidelijk te lezen zijn.

YouTube dekt vaak de rechterbenedenhoek af met een tijdstempel of een knop ‘later kijken’. De rechter benedenhoek is ook de laatste plaats waar een Westerse kijker zal kijken vanwege de manier waarop het publiek leest (van links naar rechts, van boven naar beneden). Vermijd daarom het plaatsen van kopieën of afbeeldingen in de rechterbenedenhoek.

Publiceer je een online video? Denk dan aan het complete plaatje. Zo zorg je dat het uiteindelijk ook gevonden wordt. Heb je een vraag? Dan beantwoord ikdie graag. Stuur me een mailtje en ik kom er bij je op terug!

Bij Bruut Amsterdam weten we als geen ander hoe je binnen het snel veranderende medialandschap, met film, steengoede verhalen vertelt. Op een dagelijkse basis helpen we bureaus en merken met het bereiken van hun digitale doelgroep: een doelgroep die altijd en overal media consumeert. Heb jij een vraag die wij voor je kunnen beantwoorden? Laat ‘m hieronder achter!