In mijn vorige blog legde ik uit hoe je aan de hand van Google’s 3H-model, ook wel ‘hero-hub-help’-model, een sterke online video strategie opzet. In deze blog duik ik nog nét iets dieper in de laatste laag: de Help laag.

Video’s in de Help laag worden in de customer journey vaak bekeken in de oriënterende fase én/of vlak voor de aanschaf: bijvoorbeeld voor het schap in de winkel, op het moment dat een consument zijn of haar keuze nog één keer wil overwegen.

De Help laag is daarmee – als je het ons vraagt – een door veel mensen onderschatte laag.

En dat is zonde, want zoals we eerder al schreven: het is een uitgemeten kans voor marketeers om op een behoefte in te spelen. Daarnaast zijn deze video’s vaak relatief kostenefficiënt te produceren en leveren ze – mede omdat YouTube de tweede grootste zoekmachine ter wereld is – nog jaren na publicatie, zonder enige paid media, traffic op.

DE HELP LAAG (uit mijn vorige blog)

Help content bestaat uit video’s die gericht zijn op customer experience. Het zijn video’s die het hele jaar door relevant zijn. Het is content die als geen ander toegevoegde waarde biedt. In deze content laag geef je namelijk antwoord op een (veelgestelde) vraag vanuit je doelgroep. Het is dus belangrijk om vanuit je publiek te denken.

In Help content laat je poespas achterwege. Dat is belangrijk: want de kans is groot dat wie deze video’s bekijkt, dringend op zoek is naar een antwoord. Bijvoorbeeld omdat je je thuis aan het oriënteren bent voor een aanschaf óf omdat je al in de winkel staat en nog één keer je keuze wil overwegen.

Een uitgemeten kans voor marketeers dus. Help content biedt een unieke kans om productinformatie en USP’s over te brengen in ‘the heat of the moment’: wanneer de doelgroep ernaar op zoek is.

Maar, dan moet je wél gevonden worden: je moet inspelen op zoekgedrag (SEO). Zorg dus dat de Help video voorzien is van de best mogelijke titel, een passende omschrijving en ondertiteling. Ondertiteling zorgt er namelijk voor dat de video nóg beter wordt gevonden.

Een goed voorbeeld van Help content zijn de video’s die we voor Maybelline Nederland maken; waarin we de veelgestelde make-up vragen beantwoorden.

Essentieel dus. Maar hoe maak je – als het ons vraagt – steengoede online video’s voor deze laag?

1. Weet wie je doelgroep is en spreek dezelfde taal

Het klinkt misschien logisch, maar bij het maken van video’s voor de Help laag is het essentieel dat je je verplaatst in de doelgroep. Je wilt hen immers helpen. Spreek klare, conversationele taal en leg terminologie zoveel mogelijk uit. Als je over visueel ondersteunend materiaal zoals diagrammen of symbolen beschikt is het handig om deze te gebruiken.

Zelfs wanneer een product complex en technisch is, hoeft de uitleg dat niet te zijn. Breek als dat nodig is, de video op in verschillende hoofdstukken en decodeer de inhoud voor je kijker.

2. Optimaliseer de content voor zoekmachines én voor mensen

Video’s in deze Help laag kunnen tot jaren na publicatie tot traffic en kwalitatieve leads leiden. Maar, dan moet de content wel eerst gevonden worden.

Ondertiteling
Eén van de tips die we je al gaven was het ondertitelen van video’s: dit zorgt ervoor dat je video beter gevonden wordt omdat YouTube en Google hierdoor de inhoud van de video kunnen indexeren.

Kies voor een duidelijke titel
Nóg belangrijker is een goede titel voor je video. Kies een titel die duidelijk maakt waar de video over gaat én die in één oogopslag leesbaar is. Plaats essentiële variabelen voorin de tekst en herhalende tekst achterin. Google geeft meestal de eerste 50 tot 60 tekens van een titel weer, zorg er daarom voor dat je onnodige woorden vermijdt.

Wél: Zelf je voorlamp vervangen in de Golf 3 | Volkswagen

Niet: Volkswagen | Golf 3 | Hoe kun je je voorlamp vervangen?

Hier staan de vaste elementen voor de variabele elementen, waardoor er in een lijst met meerdere zoekresultaten moeilijk onderscheid te maken is.

Of: Hoe kun je het gemakkelijk je voorlamp vervangen in een Golf 3? | Volkswagen

Deze titel is erg lang, de kans is groot dat het belangrijkste deel, ‘Golf 3’, de auto die de kijker waarschijnlijk bezit en waardoor de video relevant is, niet door Google wordt weergegeven.

Maak een aantrekkelijke thumbnail
De meeste aandacht kun je verdienen door het creëren van een goede, duidelijke thumbnail. De thumbnail is – naast de inhoud van de video zelf – doorslaggevend voor het succes van de video. Dit komt omdat thumbnails, in combinatie met titels, vaak de grootste doorslag geven bij het al dan niet klikken om een video te bekijken. Het is het eerste wat iemand te zien krijgt wanneer hij/zij door (video)zoekresultaten scrolt.

Hoewel je altijd een van de thumbnail-opties kunt kiezen die automatisch door YouTube worden gegenereerd, raden we je ten zeerste aan een aangepaste thumbnail te uploaden. Want, deze thumbnail is als het ware een reclameaffiche voor je productie.

Een goede thumbnail laat wederom in één oogopslag zien waar de video over gaat. Besteed dus tijd aan het creëren van een goede thumbnail om zo als een autoriteit tussen de zoekresultaten op te vallen.

Wanneer een kijker op je video klikt en deze tot het einde bekijkt, registreert YouTube dat de kijker je content leuk vindt. Maar als een video niet voldoet aan de verwachtingen die je schept met de thumbnail en titel, haken veel kijkers vrijwel meteen af. Dat verkleint je vindbaarheid op YouTube. Hoe langer gebruikers je content blijven bekijken op YouTube, hoe vaker deze content wordt aanbevolen.

3. Verwijs naar andere video’s en andere mogelijke vragen

Heb je een thema gekozen waar binnen je meer vragen kunt beantwoorden? Of kan het zijn dat de kijker na het zien van deze video, een andere, nieuwe vraag heeft? Beantwoord die vraag dan in een eigen video en verwijs hier naar. Dit zorgt ervoor dat je een alomvattende vraag in delen en toch duidelijk, per hoofdstuk, kan beantwoorden. En het zorgt óók voor meerdere entry-points waardoor een kijker via zoekmachines, eerder op jouw kanaal terecht komt.

Het verwijzen naar andere video’s en/of een website, kun je gemakkelijk doen door gebruik te maken van YouTube’s ‘Cards’ functie.

4. Ga de conversatie aan

Vraag aan het einde van je video of er nog vragen zijn, laat kijkers deze vragen achterlaten in de reacties en het belangrijkst: ga (in de reacties) de dialoog aan. Zie je een terugkerende vraag? Overweeg dan om er een video aan te wijden!

Over Bruut Amsterdam

Bij Bruut Amsterdam weten we als geen ander hoe je binnen het snel veranderende medialandschap, met film, steengoede verhalen vertelt. Op een dagelijkse basis helpen we bureaus en merken met het bereiken van hun digitale doelgroep: een doelgroep die altijd en overal media consumeert. Heb jij een vraag die wij voor je kunnen beantwoorden? Laat ‘m hieronder achter!

Leave a Reply

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.