Een jongvolwassen doelgroep, veel inhoud en het inzicht dat de doelgroep het op het moment vrij druk heeft met andere dingen; toen Passionate Bulkboek naar aanleiding van de coronamaatregelen aan Bruut Amsterdam vroeg om na te denken over een digitale variant van de uitreiking van De Inktaap met een duizendkoppig publiek in de Doelen, was één ding duidelijk: het alternatief moest op ieder moment overal beschikbaar zijn en inhoudelijk kunnen boeien.

 De Inktaap is een toonaangevende literaire prijs voor Nederlandse literatuur die door jongeren uit de bovenbouw havo/vwo wordt toegekend. In de afgelopen maanden lazen zij de drie genomineerde boeken en brachten zij hun stem uit. 

Ter vervanging van de slotdag waarop de Inktaap zou worden uitgereikt, ontwikkelde en produceerde Bruut Amsterdam in samenwerking met Passionate Bulkboek een podcastserie. Podcasts zijn immers uitermate geschikt voor lange(re), inhoudelijke content en zeer populair om ook buiten school, zoals nu na de bijzondere examinering, door de jongeren in het park of tijdens een vakantiebaantje te worden beluisterd.

Het produceren van podcasts is nieuw voor Bruut Amsterdam, maar geen gekke stap. Door de inhoudelijke werkwijze werd in het strategisch proces al snel geconcludeerd dat een oplossing met video – waarin Bruut Amsterdam gespecialiseerd is – voor zó veel inhoud, te kostbaar zou zijn in verhouding met educatieve kerndoelstelling van Passionate Bulkboek.

Het doen van concessies op het verhaal was binnen de visie van het productiehuis niet wenselijk. De ontwikkeling van de eerste podcast was zo uiteindelijk een logische stap. 

De podcast is geregisseerd door Elger van der Wel en sinds 15 juni te beluisteren via alle populaire podcast platforms en YouTube.

Auteur Nina Polak won met haar roman ‘Gebrek is een groot woord’. Polak werd genomineerd voor de literaire jongerenprijs dankzij het winnen van de BNG Bank Literatuurprijs 2018. 

Over Bruut Amsterdam

Bruut Amsterdam verbindt nieuwe generatie film- en programmamakers aan de hand van verhaal gedreven producties aan merken, bureaus en zenders. In nauwe samenwerking worden verhalen verteld die opvallen én impact hebben: ongeacht het platform.